Historie Jazzince

I. ročník | 1999

První ročník byl zkouškou, zda má v Trutnově smysl pořádat jazzový festival. Množství a sušná návštěvnost občasných koncertů pod Hradem napovídala, že jazz má v našem městě své místo. Akce trpěla některými dětskými nemocemi, ale hlavní smysl splnila. Představila trutnovským nejen prověřená jména (JAN SPÁLENÝ) ale i velmi výjimečné osobnosti (PIOTR BARON) a hlavně i novou jazzovou líheň (PECULIAR, FREE STEPS) a velmi zvláštní objev – duo ŠAŘECOVÁ – KOŠNAROVÁ. Na českou hudební mapu byl zanesen nový festival, zrodil se JAZZINEC.

Vystoupily tyto kapely: Peculiar | Vesna Cácéres | František Kop Quartet | Quartet East (Piotr Baron, Jaromír Honzák) | Jan Spálený A ASPM | Evergreen Dixieland Band | Šařecová – Košnarová | Free Steps | Ventil Duo | Stan The Man Blues Band
nahoru

II. ročník | 2000

Druhý ročník zahájila na samostatném koncertu IVA BITTOVÁ se svým projektem ČIKORI (J. HONZÁK, V.VÁCLAVEK, F.KUČERA a M.DVOŘÁČEK). Poprvé také proběhl funky time Pod Hradem. Festivalové finále zahájil BIG BAND KONZERVATOŘE JAROSLAVA JEŽKA, poté moderní fusion s FOLEY FILIPA GONDOLÁNA, jazzovou špičku reprezentoval MILAN SVOBODA se svým QUARTETEM a závěr patřil českému bluesovému Claptonovi – LUBOŠI ANDRŠTOVI a jeho zpěvákům – RAMBLINU REXOVI a MICHALU PROKOPOVI.

Vystoupily kapely: Iva Bittová a Čikori | Funkytime Skvělej Den | Marcel Bárta Band | The Foley (F. Gondolán) | Big Band KJJ | Milan Svoboda Quartet | Luboš Andršt Blues Band a Ramblin Rex a Michal Prokop
nahoru

III. ročník | 2001

Ve třetím ročníku se Jazzinec naplno rozrostl na pět večerů věnovaných jazzu a příbuzné hudbě. Úvodní projekt byl věnován nejrozšířenějšímu nástroji, kytaře – Kytara třikrát jinak s LUBOŠEM ANDRŠTEM a M. REJHONEM, DÁŠOU ANDRTOVOU – VOŇKOVOU a nemocného R.HLADÍKA nahrazujícím RAMBLINEM REXEM. Ethno večer v čajovně patřil skupině WOM a funky time Bártově projektu MUFF. Finále zahájil basový virtuóz PAVEL JAKUB RYBA a jeho M.T.S. ART ENSEMBLE, muzikantský dialog předvedli MARTIN KRATOCHVÍL a TONY ACKERMAN a lahůdkou mělo být vystoupení legendárních SBB s PAUL WERTICEM. Bohužel jejich vystoupení nebylo právě tím nejpodařenějším. Skupina chtěla v Trutnově nahrát live CD, a proto vystoupení provázelo obrovské množství technických a zvukových úprav, které ale vše jen zkomplikovaly a rozhodily skupinu tak, že odehrála jeden ze svých nejhorších koncertů. SBB by ale rádi někdy v budoucnu na Jazzinec přijeli a špatný dojem napravili. Uvidíme. Závěr patřil After párty se skupinou RAMBLIN REX BLUES TRIO. Fantastický večer v narvané vinárně Pod Hradem byl vlastně rozloučením s Ramblinem před jeho letní cestou do jeho druhého domova, New Orleansu.
nahoru

IV. ročník | 2002

Akce se rozrostla do šesti večerů – poprvé na Jazzince vystoupil Dan Bárta s Illustratosphere a také Laco Déczi s New York Celulou.
Úvod patřil právě Danu Bártovi, který naprosto vyprodal Koncertní síň Bohuslava Martinů – prý tak zaplněna ještě nikdy nebyla – lidé byli naprosto všude. Kapela měla problém se na pódium vejít, byl velký problém s proudem na výkonnou aparaturu a osvětlení, ale nakonec koncert dopadl víc než skvěle.
Na Funky party vystoupili Funky Feast a velmi zajímavý byl Etno večer s Vlastíkem Matouškem. Na finále zahrál: Radim Hladík jako náhradu za vloni z důvodu nemoci zrušený koncert, dále Yvonna Sanchez s Robert Balzar Triem, Naj ponk Trio a nakonec Peter Lipa Band, ve kterém hrál i Michal Žáček. Po Blues párty s Tonny Blues bandem přišla After Párty – kde nejdříve zahrál dívčí soubor z Konzervatoře J.Ježka Papaya Girls a pak Laco Déczi se svou New York Celulou. Za klávesami byl tehdy Walter Phisbacher, za bicími syn Vajco a za basou naprosto charismatický Steve Clark. To byl velmi silný zážitek, plný Národní dům vytleskával tuto výbornou kapelu.Tehdy byl poprvé vydán nástěnný kalendář s fotkami z festivalu.
nahoru

V. ročník | 2003

5. ROČNÍK Jazzince trval přesně jeden měsíc – od 24. března a do 24. dubna 2003.
Novinkou byl večer věnovaný bluesovým kapelám a také dopolední koncert pro střední školy.
První koncert. Ve vyprodané Koncertní síni B.Martinů zahájila zpěvačka Zuzana Dumková se skvělými hráči v její Group (M.Bárta, M.Dvořáček a „vrchlabák&trut­novák“ Jakub Vejnar a poté slavní -123 min, což byl jeden z vrcholů festivalu.
Na Funky Time zahráli tehdy ještě neokoukaní Eggnoise, hodně hravá a příjemná písničková záležitost.
Čtyři bluesové kapely měly samostatný večer – a bohužel se to nesešlo s diváckým ohlasem.. Moravští Staří psi koketovali s rockem, o něco tradičnější byli Gumbo s Ondřejem Konrádem, velmi zajímaví zase byli Lady I & The Bluesbirds s fantastickou zpěvačkou připomínající Janis Joplin. Objevem bylo duo James Harries a Petr Dvorský. Poprvé zde vystoupili bez nemocného Emila Viklického a byl to asi nejvíce překvapivý moment festivalu.
Festivalové finále zahájí Ondřej Štveráček a jeho kvartet – objev české jazzové scény. Klasický smyčcový Kvartet Apollon ukázal, jak si smyčcový kvartet poradí třeba s Pat Methenym. Jiří Stivín & Co. Jazz systém ? fantastická osobnost která má dar vždy přijít s něčím překvapivě novým. Závěr večera obsadil jeden z nejlepších moderních evropských big-bandů – Kontraband Milana Svobody.
Poprvé na Jazzivci byla Swing párty – nejdříve H-kvintet Jana Haase a poté český Sinatra – Laďa Kerndl a jeho Jazz Friends (i s Jaromírem Hniličkou).
After párty měl projekt Two saxofonisty Ivana Myslikovjana a pianisty Vítka Beneše. Druhá částe večera patřila kontrabasistovi Jaromíru Honzákovi a jeho Quintetu. V něm působí Christian Rover(D) – kytara, Michal Tokaj (PL) – piano, Piotr Baron (PL) – sax, klarinet a Lukasz Zyta (PL) – bicí..
nahoru

VI. ročník | 2004

Poprvé festival rozšířen o semináře (David Dorůžka) a výstavu (Petr Zvolánek a jeho fotky z festivalu).
Jan Spálený a ASPM měl krásný bluesový večer v koncertní síni. Den na to tam přijeli Petr Dvorský a James Harries – na přání moha lidí po loňském koncertě – dopoledne pro školy – což bylo něco neuvěřitelného, neboť James prodal během prvního koncertu celou velkou krabici céreček. Takový byl o jeho muziku obrovský zájem.
Na finále po muzikantském semináři vystoupil David Dorůžka se svým triem, dále basový virtuoz Pavel Jakub Ryba a Mind The Steps, Robert Balzar Trio a na závěr Martin Kratochvíl se svým Jazz Q.
Závěrečná AfterPárty se konala v Národním domě, kde nejdříve vystoupila jazzbarocková OstašMarcelem Bártou a poté opět Laco Déczi s New York Celulou. Laco a jeho muzikanti si moc oblíbili Trutnov a jeho publikum. Říkali, že tu rádi hrají, neboť je to tu takové pohodové a domácí (asi proto, že dostali od babičky upečené makové, jablečné a povidlové koláče).
nahoru

VII. ročník | 2005

Jazzinec byl opět rozšířen o další koncerty a doprovodné akce a získal zase více mezinárodní rozměr.
Festival také založil své internetové e-Rádio Jazzinec, které slavnostně spustil do provozu prezident republiky Václav Klaus 1.3.2005 ve 14 hod 14 min.
V galerii Dračí ulička byla fotovýstava Miloše Klimeše – Muzikanti. Do Trutnova po dvou letech přijel Dan Bárta – tentokráte už ale do sálu Textenu na Zelené louce – prý tam tehdy padl rekord v návštěvnosti.
Radim Hladík měl nejdříe seminář pro kytaristy a poté v New Endu koncert se svým Blue Effectem.
Písničkář Karel Plíhal přijel se svým „kainarovským“ programem a byl to fajnový večer.
Swingová legenda Karel Hála za doprovodu Swing Sextetu odehrál koncert pro pamětníky.
James Harries si Trutnov zamiloval a přijel na Jazzinec konečně s celým triem – takže jak s Petrem Dvorským i s Emilem Viklickým. Všichni v Trutnově zůstali dále na víkend a vyrazili spolu Petrem Benešem na běžky. I takový je Jazzinec.
Festivalové finále měli zahájit slovenští Bukake, ale trio Buntuj, Tatár, Kašpar nepřijeli – údajně měli lepší hraní po boku Petera Habery… Rychle sehnaný záskok byl ale pro jazzinec naprostým šokem – duo trumpetisty Juraje Bartoše a pianity Ondro Krajňáka bylo fantastické – a to přitom bylo jejich první vystoupení, téměř bez zkoušky (!!!). Dále vystoupili pražští mladí muzikanti sdružení v Nuselském orchestru (NUO). Dobří maďarští Kiss Erszi Music zaujali publikum, ale vrcholem i přes zbytečně hlasitý zvuk byl koncert světové hvězdy, amerického hráče na foukací harmoniku Sugar Blue a GK Brothers Blues bandu.
nahoru

VIII. ročník | 2006

Osmý ročník ještě více rozšířil festival a udělal z něj již největší akci v podkrkonoší. Jazzinec 2006 trval po 11 večerů. Nová grafika a skvělá nová trika.
Výstava Stb blues v Kafírně dokumentovala perzekuce aktivistů trutnovského Jazz klubu, kteří byli za svou hudební činnost komunisty vězněni.
Charlie Band – pro Jazzinec jednorázově obnovený projekt bývalých trutnovských muzikantů, dnes vesměs hrajících jazz profesionálně.
P.J.Ryba – seminář pro basista a pak koncert.
Lenka Dusilová měla v naprosto narvané Koncertní síni skvělý koncert z oceňovaného alba Mezi světy.
Američan Lee Andrew Davison měl se Swing Sextetem hodně srdečný koncert Pod hradem.
Funkoví GuloČar rozpumpovali NewEnd, naprostý nářez.
Semináře a potom koncert – to bal den s kontrabasistou Františkem Uhlířem, chorvatským kytaristou Darko Jurkovičem hrajícím fenomenální tappingovou technikou a bubeníkem Jaromírem Helešicem.
Word párty s Posmrtnými zkušenostmi – tehdy Divadélko Trdýlko skoro začalo tančit na šamanské motivy kapely.
Vrcholem festivalu byl sólo koncert legendárního Mariana Vargy.
Festivalové finále zahájilo Trio Víta Švece (Matěj Benko- piano, Jan Linhart – bicí) a bylo to hodně výrazné vystoupení. Maďarští Kaltenecker trio byli hodně energičtí. Poředatelům festivalu se splnil dávný sen, když na pódiu přivítal spoluhráče Joe Zawinula – indického kytarového mága a zpěváka Amita Chatterjee. Ten zahrál v premiéře s Tomášem Reindlem a Pavlem Hrubým hudbu čerpající z meditativních indických tradic. Poslední kapelou večera bylo speciální vystoupení -123 min. pro Jazzinec se saxofonistou Michalem Žáčkem. Energické, hravé, radostné.
Na After Párty vystoupil opět Laco Déczi s New York Celulou – tentokrát ale Steve Clarka vystřídal japonský basista Nob Kinukawa. Přestože Laco už na Jazzince dvakrát vystoupil, stále je v jeho hudbě něco, proč má smysl ho znovu a znovu slyšet.
nahoru

IX. ročník | 2007

Devátý ročník se rozšířil o divadelní představení, Nálet bubeníků, fyzické básnictví a o několik dalších koncertů a poslechový večer.
Úvodní den patřil skotskému bluesmanu Stan Wolarzovi, který je známý jako Stan The Man. Svým sólovým koncertem zahájil výstavu Linie a tvary mladého hudebníka a výtvarníka Zdeňka Rosáka z Vysokého Mýta v Galerii Dračí ulička. Večer pak s celým triem vystoupil ve vinárně Pod hradem.
Divadelní představení souboru Kolár z Police nad Metují Někdo to rád horké doprovodil Swing Sextet Emericha Drtiny s hostem – saxofonistou Petrem Kroutilem.
Následovala série koncertů – Pardubičtí funkoví Double Bubble, dále skvělý večer s Petrem Vášou a jeho fyzickým básnictvím. Poprvé v historii festivalu jsme se setkali s hudebním publicistou Jiřím Moravčíkem a jeho poslechovým pořadem Pouštní blues praskající válkou a suchem.
Jedním z vrcholů festivalu byl samostatný koncert česko-slovenského Radovan Tariška a Ondřej Štveráček Quintetu. Festivalové finále přivítalo Tonyu Graves a New Orchestra of Dream Štěpána Smetáčka – což je jen velmi výjimečně vystupující experimentální nadžánrové těleso. Poprvé se vyzkoušela (a úspěšně) druhá stage, na které zahrál Milo Suchomel Quartet ze Slovenska – s velkým ohlasem. Walter Fischbacher, známý z N. Y. Celully Laca Décziho, přijel se svým novým projektem Phisbacher Unplugged, kde spolu s ním hrál i baskytarista Lukáš Kytar (původem z nedalekého Hostinného). Závěr patřil českému jazzovému objevu – Ondřeji Pivcovi a jeho Organic Quartetu.
Festival v průběhu dubna završily dvě After párty. Na první z nich vystoupilo trio Wibe-Rhytnm fantasy soustředěné kolem vibrafonisty Radka Krampla (Miloš Dvořáček + Petr Dvorský) následované mezinárodním seskupením kolem amerického kytaristy Mike Baggetty a Patrika Hlavenky. Druhá afterpárty představila funky-jazzový projekt amerického baskytaristy Steva Clarka.
nahoru

X. ročník | 2008

Jubilejní ročník, na kterém měl vystoupit sám velký mistr a vizionář – JOE ZAWINUL. Bohužel, už to nestihl a proto mu byl celý ročník věnován.
Jazzinec byl zahájen už v únoru a zakončen v dubnu, plus v říjnu byla ještě přidána Autumn párty. Jazzinec zahájil Quintet Jana Přibila – trumpetisty původem z Trutnova, dnes etablovaného hráče na česká jazzové scéně. Na Open párty zahrálo fantastické akustické trio z polska – RGG Trio – hned na úvod jeden z vrcholů festivalu.
Na výstavě fotografií řady autorů s tématem 10 let Jazzince vystoupil James Harries, který k této akci přirostl. Opět jsme se setkali s hudebním publicistou Jiřím Moravčíkem a jeho programem: Joe Zawinul – kazatel hudby bez hranic.
Následovala série koncertů – Luboš Andršt se svým Blues Bandem zde oslavil šedesátku , dále posluchače nadchla zpěvačka Jana Fabiánová v premiérovém doprovodu Swing Sextetu Emericha Drtiny, netradičně na jazzovém festivalu vystoupil Filip Topol a Psí vojáci. Jazzinec dává prostor také zajímavým spojením jako bylo například vystoupení Štěpána Markoviče a Gulo Čar, nebo Doroty Bárové a Vertigo Quintetu. K tomu nejzajímavějšímu spojení ale došlo na festivalovém finále. Nejdříve na večeru, který byl poctou Joe Zawinulovi naposledy vystoupila freejazzová skupina Limbo spolu s Milošem Dvořáčkem. Na druhém podiu hrál klasický mainstream jazz kubánský trumpetista Lazaro Cruz s moravským bandem. Spoluhráč Joe Zawinula Amit Chatterjee připravil pro Jazzinec koncert svého mezinárodního bandu, ve kterém byli muzikanti z Itálie, Rakouska a Londýna. Úplným vrcholem festivalu a možná i celého desetiletí Jazzince byl speciální koncert legendárního baskytaristy Victora Baileyho, který kvůli festivalu přiletěl z New Yorku pouze na toto vystoupení. Skvěle ho doprovodila pro tento večer sestavená česko-slovenská skupina (Tatár, Buntaj, Žáček, Bugala).
Následující Afterpárty přivítala další zajímavé spojení – Jiřího Stivína, který byl hostem čechoameričanky Marty Töpferové a jejího bandu. Afetrpárty II hostila soubor Noční optika, ve kterém působí i Míra Nosek – původem z Janských lázní – a česko-polskou formací kolem výjimečného zpěváka Grzegorze Karnase.
Poprvé byla uspožádána ještě podzimní Autumn párty, na které zahrál další ze spoluhráčů Joe Zawinula a současný spoluhráč Victora Baileyho – Dean Brown. Ten byl hostem bandu Pavla Jakuba Ryby a postarali se o fantastický zážitek a asi i založení nové tradice – podzimního jazzincového koncertu.

11. ročník | 2009

ŽENY V JAZZU, JAZZ V ŽENÁCH

Jedenáctý ročník festivalu byl věnován ženám – Women in JAZZ, JAZZ in Women.
První kapelou na festivalu bylo AsGuestsDuo zredukované na koncert vibrafonisty Miro Horáka, dále zahrálo alternativní duo DVA.
Fantastický byl koncert Ivy Bittové, George Mraze, Emila Viklického a Laco Troppa s programem Moravian Gems.
Podkronošský Swing Sextet Emericha Drtiny přivezl hosty – brněnskou zpěvačku Gábinu Kočí a kytarovou jazzovou legendu Milana Kašubu (ten přijel nejdříve do Turnova :-?
Následovaly další koncerty – Nedaba, norsko-český Didrik Ingvaldsen Q., 6NáChodníků.
Festivalové finály bylo tím nejlepším, jaké zatím v Trutnově bylo. Zahájila Jana Koubková, následoval MUFF, poté Lenka Dusilová, Beata Hlavenková a Eternal Seekers a pak jsme byli svědci malého zázraku – světové premiéry programu AURORA Avishai Cohena !!
O ženském šarmu ve world music vyprávěl Jiří Moravčík, novinkou byl poslechový večer legendy české hudební publicistiky Jiřího Černého.
Dalším neopakovatelným večerem byl koncert Hany Hegerové se skupinou Jiřího Maláska – jednalo se o jediný koncert Hegerové v Čechách mimo Prahu. Před ní vystoupil H-kvintet Jana Haase.
Pod hradem zahrála Annabase a poté Elena Sonenshine a Jocose Jazz.
Poslední dvě After Párty byly prvotřídní – skvělý Mihály Borbély Quartet, fantastická Beata Hlavenková Q. a Ingrid Jensen (křest nového cd), Leona Milla Prokopcová a na úplný závěr – Jaromír Honzák Q. + Chris Cheek!
Autumn párty hostila Ángelu Tröndle and Mozaik z Rakouska a česko-americký (s rakouskými kořeny) Elizabeth Lohninger Quartet.
11. Jazzinec měl rekordní návštěvnost, naprostá většina koncertů byla vyprodána ve velmi krátkém čase.